fredag 11. mars 2011

Brann i rosenes leir

Jeg elsker biblioteket. Det er en gave til befolkningen at man i hver kommune har et offentlig møtested hvor man stiller litteratur, aviser, filmer, spill og musikk gratis tilgjengelig for alle. I tillegg har man et åpent og inkluderende lokale hvor alle blir tatt like godt i mot. Jeg nærmest vokste opp på mitt lokale bydelsbibliotek, og jeg ser nå hvordan mine egne unger nyter friheten de føler når de får lov å gå på biblioteket og låne akkurat det de har lyst til.

Jeg er også en stor fan av bibliotekarene og de andre ansatte som jobber på biblioteket. De gjør en utrolig viktig jobb i demokratiet, folkeopplysningens og kulturens tjeneste. De sitter på en fantastisk kompetanse og det er en glede å anbefale elevene mine å spørre bibliotekarene om råd for å finne litteratur som kan passe. Jeg vet de får eksellent service når de henvender seg til dem.

Nettopp derfor var det så trist å lese litteraturbloggen til biblioteket mitt i går. Der går de kraftig til angrep mot folka som rundt om i landet jobber med å etablere litteraturhus, blant annet her i byen vår Jeg er dypt uenig i både analysen og konklusjonen deres. Og det er virkelig trasig at mitt kjære bibliotek møter litteraturengasjerte ildsjeler på en slik defensiv og negativ måte.

Det vi i steden trenger er et økt fokus på litteratur, leselyst og litteraturformidling. Biblioteket og et eventuelt litteraturhus vil derfor kunne utfylle hverandre perfekt. Denne fine, lille byen vår trenger at alle gode kulturkrefter jobber i lag og at man heier på hverandre. Kjære biblioteket mitt, det er ikke for seint å snu.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar