fredag 25. februar 2011

Overmoden sidemålsstil - og et forslag til løsning

Norsklærere har raslet med sablene i lang tid. Vi har sett noen små blaff med offentlig diskusjon, men ennå har ingen på venstresida av norsk politikk tort å ta et oppgjør med det stramme taket målrørsla har hatt på norskfagets innretning. Det er synd, for norskfaget fortjener så mye bedre.  


Det nærmer seg nå sesong for partienes landsmøter og det skal bli spennende å se om SV og AP nå endelig tør å gå inn i problemstillingen: Er det fornuftig bruk av tid og ressurser at alle elever skal lære å skrive to såpass like skriftspråk?

Norskfaget ser betraktelig annerledes ut i dag enn for over 100 år siden da sidemålsstilen ble innført. Elevene skal i dag lære å bli gode språkbrukere og språkprodusenter innen både muntlige, skriftlige og sammensatte tekster. Norskfaget er fullstappet og tida er overmoden for at politikerne stikker fingeren i jorda. La elever og lærere konsentrere seg om ferdigheter som faktisk er viktige for å klare seg godt i dagens samfunn - og det er ikke å skrive gode sidemålsstiler.

Det som derimot er viktig er at elevene lærer å forholde seg til at Norge har to likestilte skriftspråk på en naturlig måte. Det kan være på andre måter enn ved egen tekstproduksjon. En god løsning kan feks være at en viss andel av læremidlene skal være på sidemålet. Da vil man, i motsetning til i dag, få et sidemål som er levende i bruk i skolen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar